Här visar vi steg för steg hur en enkel lista med ett par punkter skapas. För att kunna skapa en lista krävs en användare med rättighet att skapa (och därmed redigera och inaktivera) listor. Kontakta en Oebas-administratör i organisationen.
Gå till vyn "Listor & Punkter" som hittas i navigeringsmenyn längst upp till höger.
Här visas alla listor och punkter och det är här som en lista skapas.
Vi börjar i arbetsläge "Alla listor" enligt den översta röda markeringen nedan. Vi har nu en grön knapp för att skapa en ny lista och vi kan använda den, men den enklaste vägen är att klicka på den vita knappen "Ny lista" som är markerad i det blå fältet nedan.
Vi kommer då att skapa en ny lista som tillhör gruppen Ekonomi.
Nu visas detaljsidan för en tom lista.
Skriv ett namn på listan i det övre röda fältet. ALLA övriga egenskaper låter vi ha sina standardvärde.
När namnet är ifyllt så visas knappen "Spara" i nederkant. Klicka för att skapa den nya listan. Än så länge har listan inga punkter och syns därför inte för användarna.
Klicka på den knapp i övre delen på vyn som heter "Hantera punkter på vald lista", som är blå i bilden ovan, för att byta arbetsmoment till att arbeta med listans punkter.
Om du vill använda befintliga punkter eller föredrar att skapa ett bibliotek av punkter för att sedan lägga på listan så gå till Att lägga punkter på en lista
Den enkalste vägen att lägga en punkt på listan är att klicka på den gröna knappen "Skapa ny punkt på ovan lista" som finns under listan.
Nu visas en detaljsida för punkt som är tom.
Punkten behöver ett namn i det markerade fältet.
När namnet är ifyllt så visas knappen "Spara" i nederkant. Klicka för att skapa den nya punkten och lägga den på listan.
Repetera för fler punkter.
Den har fått ett namn och den finns i den grupp där den vita knappen "Skapa lista" klickades på.
I och med att den är skapad i en grupp så har vi på samma gång sett till att de användare som finns i den gruppen får utföra listan.
Vi kan ändra standardvärdena direkt när vi skapar/sparar listan eller senare.
Ett av standardvärdena är att listan är förberedd för schemaläggning och inte för att "Starta upp"
Vi har en eller flera punkter som fått unikt namn och som har standardvärden.
Vi kan ändra standardvärdena direkt när vi skapar/sparar punkten eller senare.
Ett av standardvärdena är att punkten besvaras med "Ja" eller "Nej" vilket är det vanligaste sättet att besvara en punkt.
Listan syns fortfarande inte för användarna eftersom den antingen behöver schemaläggas eller ändras till att kunna "Startas upp".
För att schemalägga en lista så går vi till vyn "Kalender" som finns längst upp i navigationsmenyn. Strax ovanför "Listor & Punkter" som vi varit på för att skapa listan.
För att "Starta upp" listan när den behövs så fortsätt till "Ändra till att tillåta "Starta upp" längre ned".
När vi går till Kalender så visas alla aktiva listor enligt nedan.
Hitta listan och markera för att modulerna uppe till höger skall visa olika val
Klicka i modulhuvudet (ej på knappen / knapparna längst till höger) för att visa / dölja de olika modulerna som är tillgängliga.
Där det står "Inget schema" så klicka för att se alla tillgängliga typer av schema
Eller ett annat schema som passar din lista.
Här väljer vi en gång per fem-dagarsvecka dvs listan skall utföras en gång per vecka senast fredag. En sju-dagarsvecka avslutas på söndag.
Vi sätter att listan syns och får utföras 3 dagar innan sluttid. Eftersom vi valde 5-dagarsvecka dvs fredag så syns den från och med tisdag för användarna som kan utföra från tisdag till fredag..
Klicka på spara för att aktivera schema och då kommer Kalenderns datumkolumner att uppdatreras med "1":or varje fredag framåt.
Som alternativ till att schemalägga en lista så kan en lista "avropas" eller "Startas upp" när behov inträffar. Det kan vara en leverans som inte kommer varje dag och startar vi upp den när leveransen kommer.
Gå tillbaks till vyn "Listor & Punkter" via navigationsmenyn uppe till höger.
Ta bort markeringen för "Lista är ej startbar" och spara listan.
Nu kommer listan att synas bland startbara listor i app och på web och utförande av listan med besvarade punkter kan göras när som helst.
Listan som skapats har tilldelats den grupp som den skapades i via det blå fältet men om din organisation visar verksamhet i blå fältet eller listan skall tilldelas fler grupper så finns inställningen på listan nedan.
Klicka på vinkeln vid "Rättighet att utföra listan och QR-kod" för att visa väljaren för användargrupper. Markera en eller flera grupper som listan skall vara medlem i. Spara!
Nu kommer även de användare som finns i de nymarkerade grupperna att få se och utföra listan.
OBS! Hemmagrupp finns i en inställning ovan och finns tillgänglig med gruppbaserade rättigheter. En lista måste då alltid ha en hemmagrupp och användare som finns i den kan utföra listan tillsammans med andra grupper som listan är medlem i.
Istället för i en grupp så skapas en lista i den verksamhet som står i det blå fältet. Om det blå fältet visar grupp eller verksamhet beror på om din organisation använder gruppbaserade rättigheter eller inte. Övergång till gruppbaserade rättigheter pågår.
Observera att detta inte har någon betydelse för listans funktion, eller för användarna, utan enbart för hur listorna grupperas / organiseras.
Hittar du på supportsidorna för Skapa listor och punkter