Hantera är den modernaste delen i Oebas och hit kommer många administrativa funktioner att flyttas från andra delar. Alla använder har (oftast) tillgång till vyn men funktioner och framförallt vad som syns i form av listor, punkter, användare mm beror på tilldelade rättigheter. Beskrivningar nedan vänder sig till administratörer men många av vyerna kan ses av användare utan rättigheter men data som visas och funktioner är självklart mer begränsad.
Hantera finns för svenska och engelska (Manage) och följer din webbläsares språk.
Här finns vägen till alla vyer i Oebas
Välj hantera för att komma till denna vy
För att fokusera på information så använda filter så blir det enklare att se och arbeta i de olika vyerna.
Vilka funktioner som syns beror på rättigheter. De som syns här är de vanligaste men det finns fler med speciella funktioner och det kommer fler efterhand.
Registreringar är funktionen som rekomenderas för att exportera data om alla punkter som besvarats tillsammans med all information som tillsammans bildar ett sammanhang när listor utförs.
Användare, Anvöndargrupper och Listor är funktioner som syns efter att din enhet eller din organisation tillämpar "gruppbaserade rättigheter" men vilka funktioner en viss användare ser beror också på rättigheter.
Under hösten 2024 kommer arbete med att gå över till gruppbaserade rättigheter påbörjas och detta kommer att avtalas med administratörer i din organisation. Oebas kommer inte att förändras i hur man utför listor eller besvarar punkter utan hur man får rättigheter till olika funktioner.
Här visas gjorda registreringar inom en vald tidsperiod. De visas i en matris vilken även används av många andra funktioner i Hantera. Matrisernas grundfunktion är de samma för alla vyer men viss extra funktionalitet finns i en del matriser som inte finns här.
Normal behörighet innebär att användare som får utföra en lista också har möjlighet att, via denna vy, exportera de registreringar som gjorts på listans punkter. Detta går att begränsa om det inte stämmer med organisationens policy angående att dela information inom organisationen / arbetsgruppen.
Här finns en lista med värden att välja på som exempelvis "Detta året", "Idag", "Denna vecka" mm. Det går också att via Från och Till fritt välja egna datum. När vyn Registreringar först visas så är "Idag" förvalt och finns inga registreringar idag så visas en text "Inga data att visa...". Välj en annan tidsperiod och klicka på Visa.
Här visas data. Det finns fler kolumner än vad som finns plats på skärmen så skrolla åt höger så kommer alla kolumner att synas. Lägg märke till att exempelvis Status visas med en färgmarkering men också med text. I vissa fall kan matrisen innehålla många rader och data visas efterhand som matrisen skrollas nedåt. En grå platsmarkering visas innan matrisen är färdiguppdaterad. Att skrolla långsamt underlättar för matrisen.
Eftersom inga elller många svarsalternativ kan förekomma på en registrering så kan efterbearbetning bli svår. Genom att markera här så blir det fem identiska rader i matrisen men med ett svarsalternativ per rad.
Om en ändring av inställningar eller tidsperiod gjorts så klicka på Visa för att hämta data på nytt.
Klicka för att skapa en Excelfil som automatiskt laddas ned. Pdf-export är inte implementerat ännu.
Det finns olika textstorlek att välja på för att passa skärm / webfösnter.
Via knappen för kolumner så kan kolumner döljas eller visas för att anpassa matrisen. OBS! Kolumner går också att flytta genom drag & släpp samt storleksförändra.
Snabb väg för att få bekräftelse på antal registreringar under den valda perioden och tiden visar när den data som visas hämtades från server.
Genom klick på kolumnens namn så sorteras matrisen på denna kolumn. Ett klick till sorterar den i omvänd ordning. Genom att klicka på "tratten" kan ett filter användas på data i kolumnen.
Med denna inställningen kommer matrisen enbart att visa registreringar som är "Avvikele". Ok ej markerat. Aktivera genom klicka på "Filter". Ta bort filtret med "Clear". OBS! Översättning kommer
Ett klick på den blå knappen gömmer Hantera-fältet och ger mer plats till matrisen. Nytt klick visar fältet.
Klicka på X för att stänga denna vy och gå tillbaks till Hanteras funktioner.
Användargrupper finns i en trädstruktur där en grupp finns i toppen och det kan finnas många grenar och många grupper i många nivåer. Beroende på rättighet så har en användare tillgång till alla eller ett begränsat antal grupper och de resurser i form av listor mm som ingår i dessa grupper. Genom att tilldela rättigheter till grupp eller "grupp och under" kan rättighet i Oebas delas ut på ett flexibelt sätt.
En organisation med Oebas traditionella indelning enheter kommer nu att beskrivas med grupper som ligger under en "toppgrupp". Det går därmed att dela upp verksamheten i regioner eller flera olika nivåer efter vad som önskas. Enhet kommer fortsatt att finnas synligt men beskriver nu ett antal grupper istället. En region eller en enhet kan fortsatt ha användare med rättigheter men de återfinns i gruppernas trädstruktur.
Toppgruppen kan innehålla användare, listor och andra resurser som delas av hela organisationen. Användare kan få rättighet till "Grupp och under" och blir därmed likvärdiga de traditionella huvudadministratörerna.
Var och en av de fem grupperna kan innehålla sina användare, sina listor och andra resurser som bara existerar i dessa grupper samt grupper som ligger under dessa fem grupper. Användare kan få rättighet till "Grupp och under" och blir därmed likvärdiga de traditionella enhetsadministratörerna.
Eftersom grupper kan skapas i flera olika nivåer så kan anvöndare med rättighet att se, skapa och radera läggas i flera olika nivåer. Inom en tradionell enhet så kan nu användare med rättighet placeras i olika underliggande nivåer och med ansvar för sin / sina gruppers listor och andra resurser.
De traditionella rollerna Huvudadministratör och Enhetsadministratör kommer därmed att tappa sin funktion och efterhand inte heller skrivas ut i olika vyer som idag. Alla kommer att kallas användare och en del kommer att ha rättigheter i en grupp eller ett stort antal grupper.
Direkt efter att en organisation och / eller en enhet gått över till gruppbaserade rättigheter kommer det att stå exempelvis "enhetsadministratör" för de användare som tidigare haft denna roll men det kommer alltså inte att innebära någonting.
En organisation kan göra övergången i sin helhet men kan också göra det enhet för enhet. Oebas tar kontakt med respektive organisation och tillsammans görs en planering.
I de användargrupper som utgör hela organisationens indelning så organiseras användarna. Ingen, en eller flera användare i varje användargrupp. Men även andra resurser kan läggas i användargrupperna och den vanligaste är Listor.
Genom att klicka på en grupp (göra den vald) och se vilka resurser den innehåller så kan vi i detta fallet se att dessa tre användare har rätt att utföra de fyra namngivna listorna. Läggg till fler användare i gruppen för att fler skall få rättighet att utföra. Lägg till ytterligare listor i gruppen för användarna skall få rätt till fler listor.
I bilden ovan visas AnbusEA, den tidigare enhetsadministratören, som finns i gruppen Anbus med rättigheter "grupp ooch nedåt". Anbus är topp-grupp för denna användaren och att det finns ett antal användargrupper ovanför är inget som AnbusEA ser eller är medveten om. Jämför bilden längre upp med den verkliga topp-gruppen "Demo Bas". För samtliga användare med gruppbaserade rättigheter så gäller att användaren ser den eller de användargrupper som de har behörighet till och ingenting av det som finns utanför.
Här visas information om gruppen inklusive att det står att gruppen tillhör enheten "Anbus" precis som gruppen alltid gjort. Nu kan dock gruppen byta enhet genoma att flytta gruppen till en annan gren i trädet.
Om det finns minst en resurs av en viss typ så visas en resursbox. För användare så ser vi att det finns tre användare i gruppen. Vi ser den svarta siffran tre och vi ser också namnet på de användare som finns i gruppen.
Här ser vi i resursboxen att användargruppen också innehåller fyra listor via den gröna siffran 4 och vi ser ockå namnen på listorna.
Det är genom att användare möter listor i en grupp som rättighet att utföra en lista ges. En anvöndare får arbeta med alla de listor som finns i de grupper som användaren finns i. För att kunna ge rättighet på ett flexibelt sätt så kan en lista (och en användare) finnas i flera grupper.
Användaren måste vara Admin för listor (listrättighet) i den gruppen där listan skall få sin Hemmagrupp. De resurser som punkter, objekt, leverantörer mm som finns i grupper som användaren är medlem i kan användas för att skapa listor. För att skapa / redigera punkter, objekt osv så måste användaren vara admin i resursernas hemmagrupper.
Denna modell för rättighet tillämpas på fler resurser. De traditionella kopplingarna dvs objekt, eget träd, leverantörer osv är också resurser och kopplas till grupper. Även punkter kommer att flyttas till grupper. Gruppens resurser har störst betydelse för en användare med rättighet att skapa listor men för att dessa resurser skall kunna anvöndas måste en grupp med resurser tilldelas den som skapar listor.
En lista skapas av en användare med rätt att skapa listor. Den användaren kan använda resurser dvs punkter, objekt, personer (användare), eget träd, leverantör mm som den har rättighet till via grupper.
När listan ges till en eller flera grupper får de användare som också är medlem i någon av dessa grupper rätt att utföra listan. De resurser som objekt, leverantör mm som används på listan kan ses av användaren. Användaren får alltså arbeta med resurser via listan. På samma sätt får användaren ta del av de svar som getts punkterna inklusive de ärende som skapats från avvikelser.
En lista som har en kopplad grupp av leverantörer. Om den får utföras av en anvöndare så får användaren välja en leverantör från den kopplade leverantörsgruppen. Användaren ser dock inte andra leverantörer och har heller inte rätt att inaktivera eller förändra leverantörer i den kopplade leverantörsgruppen.
Oebas ger användare i en grupp insyn i allt som händer över tid med en lista, punkter på listan. Avvikelser och ärenden från punkter på listan. Statistik och analys. Att sprida denna information inom gruppen som har rätt att utföra listan är en väsentlig nytta.
De svar, avvikelser och ärenden som kommer från att en punkt besvaras på en lista är tillgänglig för användare som har rätt till listan men om samma punkt finns på andra listor så blir inte dessa svar automatiskt tillgängliga. Det är respektive listas rättigheter som ger rätt till informationen. Användare och listor måste mötas i samma grupp.
En användare med rättighet för listor "grupp och under" får ta del av alla listor som finns i gruppträdet nedåt och har även rätt att utföra dessa listor.
Begreppet hemmagrupp innebär att en resurs finns i en användargrupp och det är i den gruppen som administrativ rätt finns. Alla resurser i den gruppbaserade rättighetsmodellen har en utpekad Hemmagrupp och kan också vara medlem i en eller flera andra grupper.
I bilden ovan ser vi en användargrupp "Användare" och här finns sex användare i gruppen. De är inte "bara" medlemmar i gruppen utan de har också sin hemmagrupp här och visas i grönt och summeras med grön siffra. Användare som är medlemmar i gruppen men inte har hemmagrupp här visas i svart och summeras med svart siffra.
För att administrera användare måste rättighet finnas i användarens hemmagrupp. Vi ser en text i resursboxen "Du admin här" som säger att den inloggade användaren har rätt att administrera resurser i denna gruppen av typen "Användare". Eftersom alla sex användare har sin hemmagrupp här så kan den inloggade användaren administrera dem.
För att den inloggade användaren skall få denna rättighet så skall antingen rättighet för "Användare" finnas i denna gruppen eller skall rättighet för "Användare" finnas i en överliggande grupp och då med "grupp och under".
En väsentlig skillnad mot den gamla rättighetsmodellen med huvudadministratör / enhetsadministratör är att vi nu kan skilja på rättighet till användare och listor och alla de andra resurserna som finns i grupper. En administratör kan få skapa användare och listor medan en annan enbart ges rätten att skapa listor. I en eller flera grupper i trädet.
Efterhand så kommer alla resurser ges en koppling till Hemmagrupp och i nuläget är det dessa :
Användare är en resurs med Hemmagrupp och styrs av rättighet "Användare" och den ger rätt att skapa / redigera användare mm.
Användare är en kategori på vänstersidan i Hantera.
Användargrupperna bygger upp trädstrukturen och styrs av rättighet "Användargrupp" och den ger rätt att skapa / redigera grupper och att flytta grupper mm.
Användargrupp är en kategori på vänstersidan i Hantera.
Listor är en resurs med Hemmagrupp och styrs av rättigheten "Lista" och den ger rätt att skapa / redigera listor mm.
Listor är en kategori på vänstersidan i Hantera.
Fler resuser kommer efterhand att få hemmagrupp och hanteras i Hantera. Det kommer ett synas fler resurser i grupperna beronde på organisationens konfiguration men dessa är skapade/administrerade av Oebas tillsvidare.
I navigationen på vänster sida i vyn Hantera finns Användare.
Med klick på "Användare" här så visas en matris med alla användare.
Använd Hantera / Användare för se och arbeta med alla användare som är medlemmar i samtliga dina användargrupper. Oavsett om de har hemmagrupp här eller i annan grupp. Du ser vilka användare som arbetar med samma listor och andra resurser som du. Har du rättighet för "Användare" så kan du redigera användare annars ser du namn och kontaktuppgifter till dem.
Vi rekomenderar att ta för vana att arbeta med användare via Användargrupper för att direkt se vilka användare som finns i respektive grupp. Det är bl a via användargrupp som en ny användare kan skapas. Se nedan.
Här är en förklaring till vyn ovan och efetrsom det finns fler kolumner åt höger så kommer det en bild till.
Alla kolumner motsvarar fält i Detaljer för användare och mer förklaring av varje fält finns längre ned. Valet "Välj kolumner" i överkant på matrisen ger möjlighet att dölja / visa valfria kolumner. Genom att dra en kolumn i matrisen kan ordningen ändras.
Här står det "Alla användare" men gruppens namn visas om bara en grupp visas. Mer om detta senare.
Klicka på X för att gå tillbaks till Hantera och navigationen.
Se Hantera / Registreringar för beskrivning på hur sortering och filter fungerar.
Här finns olika val som rör Användare, efetrsom matrisen visar användare, och som kan användas när en eller flera användare markeras via kryssruta merkarad med röd 7. OBS! Navigationsmenyn finns ännu längre upp till höger.
Här kan en markering göras för att hämta enbart inaktiva användare. Klicka på Visa för att hämta ny data från server.
Klick på "Visa" när något ändrats i Fler inställningar eller du tror att användarna förändrats sedan den tid som syns i överkant på matrisen.
Markera en eller flera användare för att göra en åtgärd via Användarmenyn med röd markering 4.
Alla användare har en hemmagrupp och det är rättigheter i den gruppen som ger rätt till att redigera
Syns den gröna pennan kan användaren redigeras. Syns den inte så saknas rättighet.
De användare som har plustecken vid sin ikon har någon form av rättighet. Ikonen är grön när matrisen visar en grupp och användaren har hemmagrupp här.
Genom att dölja fältet skapas mer utrymme för matrisen
Här visas de användargrupper som användaren tillhör med en grön markering upp till 8. Därefter en siffra. Håll markören över en av de gröna punkterna för att se gruppens namn.
Visas med grön prick för varje markerat val i möjliga notiser. Håll markören över för att se vilken notis.
Även här finns fler kolumner än förklarade här.
I kolumnen med kryssrutor kan en användare markeras och den blir då vald.
Förutom markeringen i kryssrutan så blir raden gråmarkerad. En grön knapp "Detaljer" aktiveras. Markeras ytterligare en användares kryssruta så blir den också markerad men då blir ingen användare vald och "Detaljer" blir grå.
Klicka utanför kryssrutan för att välja en användare i taget och Detaljer blir tillgänglig. Markera i flera kryssrutor för att använda menyn men då släcks "Detaljer".
När en användare är vald dvs raden är grå så visas knappen "Detaljer" som öppnar en detaljvy för användaren. För användare med behörighet så visas fler fält och de kan redigeras.
När en eller flera anvädnare är markerad i kryssruta så är menyn tillgänglig för den typ av information som visas i matrisen.
Här kan olika val göras för alla markerade användare i matrisen.
När matrisen visar en grupp kan detta val ta bort markerade användare från den aktuella gruppen. OBS! Det går ej ta bort användaren från Hemmagrupp.
Den eller de markerade användarna inaktiveras. Visar martrisen "Visa endast inaktiva användare" så aktiveras de
Den eller de markerade användarna anonymsieras och personuppgifter tas bort. Detta går ej att ångra.
När matrisen visar en grupp kan detta val byta hemmagrupp för den eller de markerade användarna.
För användare med rättighet att redigera så erbjuder matrisen möjlighet att redigera flera rader och flera kolumner samtidigt.
Dubbelklicka på exempelvis Namn i matrisen så öppnas ett redigringsfält där Namn kan ändras. När fältet lämnas blir kolumnen på den raden grön och vid röd markering 2 ovan så visas två knappar Avbryt eller Spara. Lägg märke till att tre fält i matrisen är redigerade och därmed grönmarkerade och genom klick på Spara så verkställs ändringarna. Textfält kan redigeras på detta sätt.
I Hantera så finns navigation till Användargrupper och den vyn ger bäst överblick över grupper, användare och alla de resurser som kan kopplas till en grupp. Här kan en grupp i taget väljas och då visas information om gruppen. Klicka på nästa grupp osv.
Markera denna kryssruta och klick på Visa så laddas enbart de grupper som är inaktiva och de kan då åter aktiveras.
Klicka på denna när någon inställning ändrats eller av annan anledning att gruppträdet skall hämats igen.
Om den inloggade användaren har grupprättighet i den grupp som markerats så kan en ny grupp skapas under denna.
De resurser som användaren har tillgång till kan kopplas till den markerade gruppen om rättighet för resursen finns i den markerade gruppen.
I bilden ovan har den inloggade användarem admin för både Användare och Listor i den markerade gruppen.
Här finns ett antal, situationsberoende, val som kan göras på en eller flera markerade grupper. Markera en eller flera grupper i kryssrutan vid namnet. OBS! Det kan bara var en vald grupp (blå botten) samtidigt och den valda gruppen visas till höger.
När gruppen Ekonomi är markerad så ger menyn oss två val: Inaktivera gruppen och gå till en guide som skapa en ny användare i gruppen. Detta är ett sätt att skapa en ny användare.
Knappen växlar mellan minimerara eller öppna upp gruppträdet för att ge mer plats till information om den markerade gruppen.
Gruppträdet visas med vinklar för att växelvis öppna / stänga udnerliggande grenar och visar de grupper som den inloggade användaren har rätt att se.
Överst finns ett sökfält för att snabbt hitta grupper. Skriv minst tre tecken!
En användare som har grupprättighet i en eller flera grupper kan redigera, skapa ny grupp där rättigheten finns.
Med grupprättighet ide inblandade grupperna kan en grupp flyttas genom "drag & släpp". Se till att välja gruppen så att den får en blå bottem och dra sedan med musknappen nedtryckt till önskad position. Ett meddelande visas om det inte lyckades.
Flera informationsfält finns om gruppen. Med grupprättighet i gruppen så kan en användare redigera namn och beskrivning. Enhet kan bytas men på annat sätt.
Alla olika typer av resurser visas på liknande sätt. Typ av resurs, om den inloggade användaren är admin i gruppen eller inte, antal resurser som har hemmagrupp här, antal som är kopplade till gruppen och lånas från andra hemmagrupper. Dessutom visas namnen i grönt eller svart. Alla kanske ej kan visas och då skrivs en text om att det finns fler resurser.
OBS! Att hålla markören ovanför resursens namn visar ofta mer information om resursen.
Resursen användare har funktion att vid klick på boxen så öppnas en matris med med Användare som finns i denna grupp. En begränsad version av den matris som visas för Alla användare ovan. Mer nedan.
Innehåller samma information som ovan.
Ger just nu ej vy med matris utan öppnar upp vyn Listor & Punkter med filter för de listor som finns i gruppen. Matrisen kommer framöver.
När man klickar på en resursbox för Användare för en visad grupp så visas en matris som för Hantera / Användare med den skillnaden att enbart användare i guppen visas.
Notera att vi ser uppe till vänster att det är från gruppen Användare och vi får också knappen "Skapa ny användare i gruppen". Vi får också samma knapp vi såg i Användargrupper för att lägga till fler användare till gruppen. Användarrättighet i den aktuella gruppen krävs.
Ikonen för användare är grön för de som har hemmagrupp här och svart för de som är medlemmar från andra hemmagrupper.
När de grå knapparna för att lägag till en resurs till gruppen klickas visas en vy som den nedan som visar Användare.
Alla användare som finns i gruppen visas med en markering i kryssrutan till vänster om namnet. Ta bort markeringen för att ta bort användaren från gruppen.
De användare som den inloggade användaren har rättighet till visas också och genom att markera så kan dessa lägags till. Glöm ej att spara!
OBS! Ovan är användare som har hemmagrupp i denna grupp gråa och ej tillgängliga. För att ta bort en av dessa från gruppen så måste en ny hemmagrupp väljas. Alla användare måste ha en hemmagrupp!
I matrisen finns oliak kolumner och det går att redigera en del av dem direkt i matrisen men detaljsidan ger mer information och möjlighter. Välja en användare så att det syns en grå platta.
En grön knapp "Detaljer" visas och via den kommer vyn detaljer för användare nedan. Om den gröna pennan visas i matrisen finns rättighet att redigera och annars visas bara grundinformation med kontaktuppgifter.
Detta är två delar av detaljsidan där den andra styr utdelade rättigheter till användaren. Denna del kräver "rättighet att ge rättighet" för att vara tillgänglig.
Grunduppgifter som Användarnamn, Telefon, Mobil, Anställningsid mm. Adminrättighet för användare ger möjlighet att ändra. Alla användare ser fältet "Användare" men inget mer.
E-post rekommenderas att alltid fylla i eftersom via den så kan användaren själv begära ett nytt lösenord mm. Fältet är dock ej obligatoriskt.
Det första fältet / väljaren visar hemmagrupp och genom att välje en annan grupp i listan så får användaren en ny hemmagrupp. Kan också göras för många användare i taget via matrisen och dess meny.
Det andra fältet / väljaren visar de grupper som användaren är medlem i. Ta bort markering och lägg till markering för val av grupper. Hemmagrupp kan ej tas bort utan att först byta hemmagrupp.
Ange nytt lösenord två gånger för att ge användaren ett nytt lösenord
Vi rekommenderar inte att administrera användares lösenord utan använd markeringen "Skicka e-post och låt användaren välja nytt lösenord" nedan.
Lösenordbyte vid nästa inlogg markeras när användaren skall tvingas att byta lösenord vid nästa inloggning. Kan göras i app eller på web.
Skicka e-post och låt användare välja nytt lösenord rekommenderas som metod för att hantera användares lösenord. Kräver att e-post är angiven i fältet Användare.
Tillåt snabbinloggning i app ger användaren möjlighet att logga in med egenskapad pinkod. Framförallt för de sitautioner där flera användare delar en enhet.
Aktiv användare går att ta bort markering för och spara. Användaren blir direkt inaktiv men kan aktiveras via att välja "Visa inaktiva" i vita fältet. En användare som anonymiserats kan ej aktiveras igen.
Aktiv till och med används för att skriva in ett datum efter vilken användaren skall inaktiveras. Längre ned finns en kryssruta för att direkt inaktivera en användare.
Datum för anonymisering fungerar på motsvarande sätt och anger ett datum när en användares alla personuppgifter skall raderas. Kan också göras för en eller flera användare via modulen Åtgärder.
Viss spårning över ändringar som gjorts
När något ändrats på sidan så glöm inte att Spara! Stäng sidan med X uppe till höger.
Det finns flera vägar att komma till guiden för att skapa ny anvöndare. Den enklaste är att via Hantera / Användargrupper klicka på en grupp och klicka på resursboxen för användare. Den gröna knappen till vänster skapar en ny användare via denna guide.
Den första delen av guiden har de flesta fälten som Detaljer användare visar.
Metoden för att sätta den nya användarens lösenord är förvald till "Skicka e-post och låt användaren skapa lösenord" och kräver att en e-postdress anges i fältet Användare.
Om e-post av någon anledning inte finns eller valet görs att inte ange så växla till "Skapa lösenord här" och skriv in det valda lösenordet två gånger. Valet "Tvinga användare att byta lösenord vid nästa inloggning" blir automatiskt valt.
Klicka på "Fortsätt"
Den andra delen av guiden ger val av grupper som användaren skall vara medlem i. OBS! Den grupp som var vald när ny användare påbörjades blir hemmagrupp. Notera texten i gröna fältet. En användare skall alltid vara medlem i sin hemmagrupp så denna går ej att ta bort markering för.
Markera de grupper som användaren skall vara medlem i.
Redigera önskade notiser och mailutskick.
Spara!
Efter att användaren skapats så visas den tredje delen av guiden som ger möjlighet att sätta behörigheter. Fältet "Behörighet i grupper" beskrivs i Hantera - avancerat. För en normal användare behöver ingenting ändras här.
Näst fält är "Flik" som ger möjlighet att markera en eller flera flikar för användaren. För användare med rättigheter att skapa lista och punkt behöver Flik markeras för att ge rättighet till listor och punkter som tillhör Fliken. Detta kommer efterhand bli överflödigt.
Sista fältet är Oebas funktioner och här finns en lista med vyer och funktioner som kan väljas eller väljas bort för att anpassa det som användare ser och kan utföra.
En grundregel är att de rättigheter, resurser, flik och funktioner som den inloggade användaren kan tilldela den nya användaren är begränsad av den egna rättigheten. Den inloggade användaren måste ha en grupp eller flik för att kunna tilldela gruppen eller filken till en ny eller befintlig användare.
Nu är den nya användaren på plats i sin hemmagrupp och medlem i andra grupper och kan direkt utföra de listor som tilldelats.